lørdag 20. oktober 2012

Elevøvelse 4 - Drivhuseffekten


Hensikten med denne elevøvelsen er å se hvordan drivhuseffekten fungerer. Øvelsen inneholder to deler. Den første delen handler om drivhuseffekten. Del to går ut på å teste ut hva som skjer med havnivået når temperaturen stiger.

Utstyr: En glassplate, plastfolie, 2 termometere, 2 like plastbokser, steiner og isbiter.

Del 1.


Forsøk 1.
Først holdt jeg en glassplate mot et lysstoffrør i taket for å se om det synlige lyset ble hindret av glassplata. Det meste av lyset blir brutt igjennom glassplata og spredd, mens noe av lyset blir reflektert tilbake igjen. Akkurat det samme som at sola sender solstråler til jorda og det meste trenger igjennom atmosfæren, mens noe av solstrålene blir reflektert ut i verdensrommet igjen.




Forsøk 2.
I dette forsøkt skrudde jeg på en kokeplate på middels varme og deretter holdt handen min over. Jeg holdt handen så nærme jeg kunne uten å bli brent. Deretter tok jeg en glassplate i mellom hånden min og kokeplata for å se om det jeg ville føle temperaturforskjell i håndflaten. Umiddelbart kjente jeg i hånden at glassplata skjermet for varmen. Det er fordi varmestrålene blir reflektert av glassplata. Slik fungere det også i drivhuseffekten, hvis vi tenker at glassplaten er drivhusgasser som ligger rundt jorda. Når sola sender solstråler (korte bølgelengder) mot jorda, sender jorda solstrålene ut igjen mot universet som varmestråler (lange bølgelengder). Det er her drivhusgassene i atmosfæren spiller en livsviktig rolle. Den holder inne på noe av varmen som jorda sender ut igjen. Hvis ikke dette skjer hadde jorda vært så kald at det antagelig ikke vært noe liv her, men på en annen side hvis ikke varmestrålene fra jorda sleppes ut i universet vil det bli for varmt her.




Forsøk 3.
I dette forsøket tar jeg i bruk de to plastboksene og legger et termometer i hver boks. Etter en stund er temperaturen i begge boksene fortsatt lik. Jeg legger plastfolie over den ene boksen. Jeg kikket på termometerne etter en stund og ser at temperaturen i den boksen med plastfolie rundt har steget, mens den andre ikke har steget noe særlig mer. Årsaken til at temperaturen i den boksen med plastfolie har steget er fordi plastfolien fungere som atmosfæren med drivhusgasser som skaper en drivhuseffekt i boksen. De varmestrålene som kommer fra lyset og ned i boksen med plastfolie blir stengt inne (meste parten), derfor blir det varmere.




Del 2.


Forsøk 1.
I dette forsøket tester jeg hva som vil skje når jeg putter en stein og en isbit i en plastboks fylt med lunket vann. Det jeg trodde skulle skje når isbiten har smeltet var at vannet ikke hadde steget. Hvorfor vannet ikke stiger er fordi isbiten flyter litt over vannoverflata, fordi is har mindre massetetthet enn vann. Is har større volum en vann og når isbiten da smelter, minker volumet akkurat så mye som volumet som lå over vannflata. Isbiten lå allerede i vannet og var en del av volmet i glasset.



Forsøk 2.
I den andre helt like plastboksen la jeg en stein oppi lunket vann, men isbiten la jeg oppå steinen og ikke ved siden av. Når isen har smeltet tror jeg vannivået har økt. Det er fordi isbiten er ikke en del av volumet i vannet, og når isbiten da smelter renner isvannet ned til det andre vannet og vannivået vil da stige.




Forsøk 3.
Til slutt lar jeg boksene stå i ro til isen har smeltet for å observere hva som har skjedd. Boksen der isbiten lå ved siden av steinen har ikke endrer vannivået, akkurat som i Arktis på Nordpolen. I Arktis ligger all isen på havet og ikke på land, det samme som at isbiten lå i vannet ved siden av steinen. I den andre boksen der isbiten lå oppå steinen er en simulering av Antarktis, der isen også ligger oppå land. Når isen da smelter vil havnivået øke. Derfor er det veldig skummelt at isen i Antarktis smelter fordi havnivået vil øke betraktelig og flere land vil bli liggende under vann!


Kilder: Viten.no, Naturfag 3.
Bilder: Meg, siste bilde av Oda Svenungsen.

- Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar