Hensikten med denne elevøvelsen var å laget et batteri av en
sitrusfrukt. Jeg valgte ta bruke en sitron og se hvor mye strøm den kunne
produsere.
Utstyr:
- Sitron
- Kobberelektrode
- Sinkelektrode
- Multimeter
- Lysdiode
·
Framgangsmåte:
Jeg startet med å rulle sitronen
langs bordet for å mose den litt. Det gjorde jeg for å danne mer væske i
sitronen, som kan lede strøm (elektrolytt). Deretter stakk jeg kobberelektroden
(pluss polen) ned i sitronen på den ene siden og Zinkelektroden (minus polen)
på andre siden. Lysdioden (en liten lampe som krever liten spenning for å lyse. Har også to poler av sink og kobber)
stikker jeg ned i sitronen mellom elektrodene. Til slutt kobler jeg til et
multimeter for å se hvor mye spenning sitronen kunne produsere og om det var nok
til at lysdioden kunne lyse.
Observasjoner:
På multimeteret kunne jeg se at
spenningen varierte og maks var 1,13 V. Det var dessverre ikke nok spenning til at lysdioden kunne lyse.
Hvordan går det til at en sitron blir et batteri ved hjelp av kobber og
sink?
Hvis vi tar for oss spenningsrekka
kan vi se at sink ligger høyere enn kobber. Det vil si at kobberet trekker til
seg elektroner lettere en det sink gjør. Elektronene som sink atomet har blir
derfor trekket mot kobber atomet. Da er det sinkatomet som blir oksidert. Sinkatomet
har to elektroner i det ytterste skall, som det ikke vil ”ha”. Sinkatomet kan
derfor binde seg sammen med et annet sinkatom med to elektroner i ytterste
skall og de deler på de to elektronene i ytterste skall. Den blir derfor oksidert
fordi den gir fra seg to de elektroner og har derfor mindre elektroner enn
protoner (den blir positivt laddet). Reaksjonen blir slik: 2Zn à Zn2 + 2e-. Sinkatomene
løsner fra sinkelektroden og den blir derfor mindre.
Reduksjonen skjer på kobberelektroden.
Elektronene som Zn har sendt ut går igjennom multimeteret og vi leser av
spenningen. Deretter kommer de til kobberelektroden. Kobberatomet tar til seg disse
to elektroner, og blir nøytralt. Reaksjonen blir slik: Cu2+ + 2e-
à Cu. Når kobberatomet er
nøytralt vil man ikke kunne bruke det lenger, og det vil derfor kladde seg på
kobberstanga.
Sitronsyren fungerer som en
saltbro. Syren inneholder positivt og negativt ladde ioner. Positive ladde
hydrogen ioner tar til seg elektroner fra zinkelektroden (som gikk i kretsen)
og danner en hydrogengass. 2H+ +2e- à
H2 (g). Kobberelektroden sin oppgave er derfor å trekke til seg
elektronene fra zinken og frakte de helt ned til sitronsyren's H+ ionene. Til
slutt er det ikke flere H+ ioner i syren og batteriet slutter å fungere.
På multimeteret observerte vi at
det ble ulik spenning. Grunnen til at det spenningen ikke var konstant kunne
være flere årsaker. Som for eksempel forurensing, konsentrasjon, indre motstand i elektrolytten, temperatur, motstand
(for eksempel belegg) eller gassen som dannes ved kobberelektroden kan hindre
H+ til å komme fram til kobberelektroden.
Ved disse redoksreaksjonene blir
kjemisk energi overført til elektrisk energi. En slik spenningskilde kaller vi
for en galvanisk celle (består av to poler og mellom polene er det elektrolytt).
Denne galvaniske cellen har mulighet til å generere rundt 1 volt. Lysdioden
krever høyere spenning for å lyse, vi fikk derfor ikke lys i den. Hadde vi for eksempel
seriekoblet flere sitroner sammen hadde det blitt høyere spenning. Jo flere
sitroner i serie, jo høyere spenning blir det.
Sitronen er et ”engangsbatteri”
fordi det ikke går an å lade det opp. Sitronbatteriet
har kun et kammer og det produserer lite spenning. Det går derfor ikke å tvinge
redoksreaksjonene til å gå andre veien (omvendt), slik at det lades opp. (elektrolyse)
Kilder: NDLA.no, Naturfag 3 og Wikipedia
Bilder: meg
- Emma
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar